tisdag 14 juni 2011

Passioner......

En av mina många passioner är gammalt handarbete - kvinnoflit
Jag blir helt lyriskt när jag hamnar i hörnan av lakan - örngott  - dukar - vepor - kökshanddukar - gardiner - kaffedukar - linnedukar - linneservetter - broderier - knypplade spetsar - frivoliteter.........bara för att nämna några

Jag tänker på hur dom slet - kvinnorna -  med sin hemgift.
Dem sydde- fållade - broderade -  vävde sina egna sängkläder - troligtvis vävde dom in sina drömmar i sina vackra handgjorda allsters
I mitt linneskåp har jag lite saker som mina medsystrar från en svunnen tid har arbetat fram...............
Detta enorma dubbel-lakan med det vackraste broderi broderad med lavendelfärgat garn........
Vad tänkte hon - kvinnan - som la ner så mycket arbete på denna duk i vitbroderi ............den är gammal denna duk och missfärgat av tid och säkerligen fel tvättråd - jag vågar inte bleka den
I stället njuter jag av den och ibland tänker jag - ser hon mig från sin himmel ...............för hon är säkerligen borta - men hennes duk och hennes arbete............det finns kvar hos mig ;-)

I dag är det tisdag - och som ni vet är tisdagar mina favvodagar - bara för att jag vill det ;-) - jag önskar er den bästa tisdag!
kram sötingar!

3 kommentarer:

  1. Håller med dig, vilket flit. Man kan verkligen fynda handarbete billigt, de värderas ju inte i pengar alls. Men alla gamla påslakan, gardiner mm blir ju till de vackraste trasmattor, de känns också bra att ta till vara, vi slänger ju otroligt mycket användbart. Jag håller på med sådant i mitt jobb - känns bra.
    Hoppas du haft en go tisdag!
    /Kram Anita

    SvaraRadera
  2. Underbart med dessa härliga handarbeten som fick så mycket tid av kvinnorna.
    Får en och tänka på att de verkligen gav sin tid och ork till dessa fina brodyr och spets.
    Bra vi ta vara på dessa tyger, dukar, lakan.
    Hoppas du haft det bra och får en bra onsdag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. ja, det är ett otroligt hantverk, och jag hoppas att många uppskattar det!
    Jag har en farmor som gör så vackra dukar, men tydligen är det mest jag som vill ha dem (gör ju inte mig något visserligen :), men förmodligen henne).
    Ha en fin onsdag!
    Ullis

    SvaraRadera