torsdag 1 december 2011

December - julmånad ..................

Så har den börjat - julmånaden :-)
Månaden som väcker så många känslor hos så många människor - jag tror faktiskt inte att det finns många som INTE påverkas av december................ på många olika sätt!

December - jul  = SNÖ!.............men inte i år - än så länge i allefall!
"Åh jag som köpte skidor till sonen i år - han kommer ju att bli så besviken" - tänker mamman som har köpt på tok för dyra skidor .........
.neeej - pulkorna som var så billiga kommer ju inte till användning - tänker farfar o farmor...........

Redan nu er kommersen i full gång - folk handlar som galna - ungarna sitter med sina små pekfingrar och bläddrar i katalogerna som är fulla av ALLE de slag av leksaker  - "jag vill ha"............och mamma och pappa säger - "det är alldeles för dyrt" och barnet gråter och det är snart jul och denna högtid som målas upp som den vackraste mest givmilda mest familjära ............den underbaraste................

Vet ni vad - kan vi inte bara ta en kopp te och sätta oss ner och andas lugna andetag och bestämma oss för att vi ska våga gå i mot hetsen..........


Vi ska göra denna jul precis så - som en jul ska vara................ Jag på mitt sätt och du på ditt!

Jag tänder  ett ljus för att vi inte ska köpa oss fördärvade i totalt onödiga presenter
-  ett ljus för att vi inte ska falla för affärernas propagande om vad vi absolut MÅSTE ha för att julen ska bli bra o lyckad
- ett ljus för att mammor o pappor ska vara nyktra på julafton.........
- ett ljus för att ingen ska behöva vara ensam mot sin vilja denna afton...........
- ett ljus för frid.........
och ett ljus för att vi inte ska bli spritt språngandes galna på kuppen ;-)

Hur ni sen bestämmer er för hur det ska se ut - ja se det er ju upp till var o en ;-)

Jag har börjat denna dag med att putsa min vackra ljusstake - o jag har tänt den för oss - inte helt fel eller hur ;-)

1 kommentar:

  1. God Morgon !
    Låter jättebra , vi har ungefär samma åsikter om julen, gör bara det man njuter av.Och om vi måste handla kan vi göra det efter jul och spara massor av pengar.
    Ha det fint!

    SvaraRadera